ECS ÇÖZÜMLERİİKLIMLENDIRME SISTEMLERI

Isıtma Sistemleri

Soğuk dış havanın yarattığı ısı kayıplarını telafi etmek için büyük kapasiteli ısıtma sistemlerinin gerekli olması nedeniyle yüksek irtifa uçuşlarında ısıtma sistemleri büyük önem taşımaktadır.

Modern uçakların gelişmiş performans özellikleri, bu performansın sürdürülmesi için gerekli görülen özel ekipman miktarında artış gerektirmektedir. Bu özel işlevlerin başında iklimlendirme ve basınçlandırma sistemleri gelmektedir. İklimlendirme alanını (soğutma, ısıtma, nemlendirme, nem alma, havalandırma ve basınçlandırma) ayrı ve koordine edilmemiş tasarım faaliyetleri olarak değil eksiksiz bir bütün olarak değerlendirmek önem taşır. Böylece en basit ve en hafif konfigürasyonla tatmin edici bir kullanım sağlanır.

Isıtma Sistemlerinin Önemi

Kabin ısıtması, uçakların uçtuğu yüksek irtifalar nedeniyle önemlidir. Seyir irtifasında birçok uçak deniz seviyesinden yaklaşık 10.000 ila 38.000 feet yüksekliğe kadar çıkabilir. Buradaki temel sorun, bu irtifadaki sıcaklığın yer sıcaklığından çok daha düşük olmasıdır. Bu düşük sıcaklık, yaklaşık seyir irtifasına ulaştığında uçağın dışında eksi 40 ila eksi 70 derece Fahrenheit arasında olabilir. Bu durumda, uçakların ısıtmalı kabinleri yoksa yolcular büyük bir tehlike ile karşı karşıya kalırlar. Bu, örneğin insanlarda hipotermiye neden olabilir. Bu nedenle tüm uçaklarda kabinin ısıtılması için bir ısıtma sistemi bulunur.

Egzoz Örtüsü Isıtıcıları

Egzoz ısıtma sistemleri, en temel uçak ısıtma sistemi türüdür ve birçok tek motorlu hafif uçakta kullanılır. Ortam havası, motorun egzoz sisteminin bir kısmını kaplayan metal bir örtüye veya kılıfa yönlendirilir. Hava egzoz tarafından ısıtılır ve bir güvenlik duvarı ısıtıcı valfi aracılığıyla kabine yönlendirilir. Bu sistem, motorun gürültüsünü azaltırken egzoz gazlarını motordan ve gövdeden uzaklaştırmak için kullanılır. Aynı zamanda kabin ve karbüratör için bir ısı kaynağı görevi görür.

Tahliye Havalı Isıtma Sistemi

Birçok küçük ve orta büyüklükteki uçakta bir uçak yanma ısıtıcısı kullanılır. Bu, uçağın ana yakıt sisteminden yakıt kullanmasına rağmen uçağın motor(lar)ından bağımsız bir ısı kaynağıdır. Yanma ısıtıcıları, ortam havasının ısıtılması ve kabine gönderilmesi bakımından egzoz örtüsü ısıtıcılarına benzer. Bu durumda ısı kaynağı, ısıtıcı ünitesinin silindirik dış örtüsünün içinde bulunan bağımsız bir yanma odasıdır. Doğru miktarda yakıt ve hava, hava geçirmez iç haznede ateşlenir. Yanma sonucu oluşan egzoz gazı dışarı atılır. Ortam havası, yanma odası ile dış örtü arasına yönlendirilir. Yanma ısısı konveksiyon yoluyla emilir ve kabin içine yönlendirilir.